lørdag den 25. august 2012

Shabbat Shalom

Gaden er tom, ingen trafik, klokken er 5 om eftermiddagen dvs. Sabatten (også kaldet Shabbat) er begyndt. Shabbat er den jødiske hviledag/weekend hvor jøderne ikke må arbejde. Den vare fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag. Denne tradition er bare en af de sjove finurligheder som man kan opleve i Israel. Os, fra Israels missionens unge, valgte af fejre denne dag hjemme hos Jakob og Lise (den danske præst og hans kone) til en Shalom Night. Shalom Night er en hyggeaften hvor volontørerne fra Israelmissionen spiser sammen. En hyggelig aften der heldigvis vil blive gentaget, imens vi er hernede.


Fredag kl. 14.09 var det jødiske marked fyldt med masser af mennesker,
som skulle købe ind til Shabbat. 


Torsdag var den første rigtige arbejdsdag Annette og jeg havde hernede. Vi fik først hver 5 kvarters vejledning, hvorefter vi hjalp Patricia (en amerikaner) med at dele tøj ud til fattige kvinder, samt sorterer tøj folk havde doneret. Vi fik også set posthuset, hvor jeg fik mig en ny "ven" som lovede mig at næste gang jeg kom og ville købe breve o.a. så måtte jeg komme først i køen. Ja ja, lidt charme har man vel altid (eller også er mit hår bare lidt for lyst ;-) ).

Annette sammen med nogle kvinder som havde brug for tøj

Patricia (i den lilla trøje) finder tøj frem til kvinderne


En tøjhylde med tøj til kvinder i alle størrelser

Her er lidt flere billeder fra ugen der gik :-)

Annette prøver at spise vores "lille bitte" drueklase



Om lørdagen var Annette og jeg i kirke, sammen med to danske  turister,
hvor vi ikke måtte tager billeder i kirkesalen, så her er et billede af en af murene.
Find den danske oversættelse ;-)
Men her er gangen!!!


Vi fandt forresten ud af hvilken film der blev filmet i Jerusalem. Det var en israelsk film, hvor skuespilleren som spiller Xavier i x-men (Sir Patrick Stewart), spiller en af hovedrollerne. Desværre var han ikke med da vi så på, men her er en lille del vi selv filmede.

Det var alt herfra Shabbat Shalom fra Kristina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar