mandag den 26. november 2012

Beduinerne og andet godt :-)

Med spænding ser jeg ud på den røde ørken, den er stor og fuld af sand og bjerge. Jeg sidder på min kamel (Suridan) og er på vej ud til beduinlejeren "Bedouin direction".


Her er forsættelsen af, hvad jeg oplevede, imens jeg var i Jordan, og som lovet så kommer dette indlæg udelukkende til at handle om beduinerne og deres måde at leve på.

De lever både i ørkenen (når det har regnet og der er græs/grønt til deres kameler) og i en lille landsby i ørkenen. De har en masse kameler, hvor de både kan bruge mælken, kødet (dog er det ikke alle, som vil spise kamelkød, da de føler, at kamelerne er deres kæledyr), samt bruger de kamelerne til transport af turister (de kører selv i jeep) og til kamelvæddeløb.

Mehedi (manden, der ejer beduinlejeren, vi overnattede hos) i forgrunden,
og turiser i baggrunden ;-) 

Her står jeg sammen med vores guide, han var god
til at få kamelerne til at ride hurtigt! - AVS
Når beduinerne bor ude i ørkenen, så bor de i telte. De telte vi sov i, var meget gode, og vi kunne nemt holde varmen om natten - takket været de dejlige tykke tæppe. De laver også mad i teltene, og vi var så heldige at få en demonstration om, hvordan man kan tilberede kød og grøntsager i et bål under sand udenfor.

Her sov Christina, Rikke, Jeg og Amaile

Dejligt med en slapper efter en hård kameltur!


Her spiste og dansede vi ;-) 
Se Lotte, det skal vi prøve når jeg kommer hjem ;-)
Første skridt: grav gryden op

Næste skridt: løft låget af

Sidste skridt: fjern ridsten med kødet og grønsagerne.
Så er der serveret ;-)
Til sidst vil jeg slutte af med en sød lille historie. Efter at havde mødt beduinerne, blev jeg helt betaget af deres tørklæder. Jeg fik af vide, at det var noget, man ikke kunne købe andre steder end i Aqaba (en by i Jordan), og at de var fra Saudi Arabien. Jeg prøvede at finde et tørklæde magen til deres i Petra, men fandt kun et til 4 denar (de andre koster ca. 20 denar). Da vi kom hen til lejeren om aftenen, havde jeg snakket med en af beduinerne omkring hans tørklæde, og hvor han havde købt sit henne. Jeg viste ham mit og håbede, at han ville godkende den, men det gjorde han ikke. Så han gav mig sit flotte røde tørklæde som en gave, og tog mit billige tørklæde i stedet for :-D Det har helt klart gjort, at jeg synes meget godt om beduinerne. Ikke kun fordi jeg fik et tørklæde, men fordi de har en rigtig stor gæstfrihed :-)

Her sidder jeg ved siden af min nye ven. Jeg har hans flotte tørklæde
på, og han har mit discount på. 

Senere på aftenen skulle vi danse sammen med beduinerne :-)

De kunne nogle moves, vi andre ikke var vant til, men sjov det
var det ;-) 
 Shalom og god uge fra Kristina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar